Newsgroups   fantastik.spil   Reply   Preferences   Help

Subject: Turrican
From: andreas jensen soe [at] yahoo.com (Andreas Søe)
Date: May 15 2019 20:58:25

Turrican er en serie af spil til ZX Spectrum, Amiga og Commodore 64. Jeg så engang en demo til Commodore 64 i år 1989. De kaldte den Hurrican. Den var rigtig imponerende. Senere er det blevet til tre spil. Særligt toeren er rigtig fed.

Det er noget af det bedste som er lavet til de tre førnævnte computere. Det er  hæsblæsende action platforms-skydespil.

Jeg kan huske baggrundshistorien i toeren. Amigaen præsenterer den rigtigt flot. Der er de forenede planeters stjerneskib som er på patrulje ud for en planet. Dette skib bliver angrebet af rumvæsner som bryder døren op ved at smelte den. Så skyder de næsten alle på skibet. En person overlever. Han er vores helt. Han kravler i en rumkampdragt og siger et ord "Hævn"! Nu er det gennem en masse baner for at hævne hvad der er sket på skibet.

Man bevæger helten via ens joystick og kan skyde på knappen på joysticket. Man kan holde knappen inde og skabe en energistråle som dræber fjender. Der er også "Power Ups" i form af pakker. Man kan hoppe op i dem eller bruge energistrålen på dem. At blive ramt, skydt eller gå ind i fjender dræner energi. Man har en vis mængde energi eller man mister et liv. Det er også muligt at blive en kugle som bare dræbe fjender, når den rammer dem, ved at trykke på knappen og hive ned ad.

De er lange spil. Musikken er anerledes på de tre computere i forhold til hinanden. Der er dog nye liv som man kan få undervejs. Jeg gennemførte bare ikke toeren som barn.

10 ud af 10 stjerner. Det er nok de bedste 8- og 16-bit actionskydespil.

May 15  o Turrican  Andreas Søe